ΜΕΝΟΥ ΕΠΙΛΟΓΩΝ

Υφαντά - Άρτεμις Αλκαλάη
Γράφει ο/η Administrator   

Η Άρτεμις Αλκαλάη παρουσιάζει μια μικρή ενότητα έργων-υφαντών από την έκθεση που έκανε στο Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα με επιμέλεια της Άννας Ενεπεκίδη.
Μέσα από τα τρία αυτά έργα μπορούμε να παρακολουθήσουμε το δημιουργικό σκεπτικό της, τα υλικά που χρησιμοποιεί και  την πορεία της κατασκευής τους μέχρι την ολοκλήρωση του τελικού έργου.

Η ενασχόληση με την υφαντική δεν υπήρξε ένα τυχαίο γεγονός. Εδώ και είκοσι περίπου χρόνια ασχολείται με το ύφασμα. Από την αναπαράσταση του ζωγραφικά ,περνά στην κατασκευή γλυπτών από καμβά, στα κοστούμια και σκηνικά για τον σύγχρονο χορό, στην κεντητική τέχνη, στο σχεδιασμό χειροποίητων χαλιών, ακόμη και στη δημιουργία ψηφιακών έργων με το ίδιο θέμα.

Μέσα από την τέχνη της υφαντικής της δίνεται για πρώτη φορά η ευκαιρία να δημιουργήσει στο εργαστήριο της το ίδιο το ύφασμα με τον τρόπο που επιθυμεί κι όχι απλώς να το χρησιμοποιήσει σαν έτοιμο υλικό. Έτσι αρχίζει την παραγωγή ξεκινώντας από τη φύση. Παρακολουθεί τους ρυθμούς της, μαζεύει ανάλογα με τις εποχές του χρόνου ρίζες, φύλα, καρπούς και λουλούδια, βάφει τα νήματα της και ξεκινά την χειρωνακτική δουλειά στον αργαλειό.

Σέβεται την παραδοσιακή τέχνη αλλά ταυτόχρονα την ανατρέπει. Η συμμετρία και τα γνώριμα της μοτίβα, όπως οι ανθρώπινες μορφές και η αναπαράσταση των στοιχείων της φύσης, εμπλουτίζονται και χρησιμοποιούνται με παράδοξο και αντισυμβατικό τρόπο.

Στο έργο «οικογενειακό δένδρο», η κόκκινη ταινία σκαρφαλώνει σε δένδρα, αγκαλιάζει τους ανθρώπους και τη φύση σε ένα αέναο δέσιμο ανατρέποντας τα δεδομένα της υφαντικής θεματολογίας και αναπαράστασης. Διατρέχει σχεδόν όλο το έργο παραπέμποντας εδώ στην προσωπική και συναισθηματική μνήμη (σκηνή αποχαιρετισμού του πατέρα) παρά στην ιστορική και συλλογική της λαϊκής τέχνης.

Η εννοιολογική τέχνη συνυπάρχει και συμβαδίζει με την παραδοσιακή στο έργο «το ένδυμα». Πρόκειται για ένα υφαντό που αναπαριστά ένα ρούχο που με τη σειρά του έχει υφασμένο επάνω του όλη την οικογενειακή κατάσταση-η μνήμη του πατέρα στην καρδιά με χρώμα κόκκινο, τα υπόλοιπα μέλη ακολουθούν όλα μαζί σε μία ένωση όπου τα σύμβολα και οι ίνες του μαλλιού πλέκονται ταυτόχρονα. Η κόκκινη κορδέλα απλώνεται και ταξιδεύει στο χώρο και στο χρόνο, συντροφεύοντας τη σκηνή, ενώνοντας παρελθόν, παρόν και μέλλον.

Στο «σπίτι», το ίδιο παραδοσιακό μοτίβο, το ανθρωπάκι – σαφής αυτοπροσωπογραφία - βρίσκεται μέσα στο ασφαλές σπίτι των παιδικών μας φαντασιώσεων και σχολικών σχεδίων. Το σπίτι είναι άνετα χτισμένο και υφασμένο μέσα στο ρούχο. Το ρούχο είναι επίσημα το θέμα του υφαντού. Μια αλυσίδα ανατροπών των γνωστών μας δεδομένων δημιουργεί νέες σχέσεις και συσχετισμούς και οδηγεί στην αναζήτηση ταυτότητας. Θέμα στο οποίο η καλλιτέχνης έχει συνειδητά εμ-πλακεί, λύνοντας την σύγκρουση μεταξύ εφαρμοσμένων και καλών τεχνών, παιδικής και ενήλικης τέχνης,παραδοσιακής και σύγχρονης.

Κι όπως αναφέρεται στον κατάλογο της έκθεσης:
«…τα έργα της Α.Α. από τη μια προσφέρουν φόρο τιμής στην ελληνική υφαντική παράδοση και από την άλλη επαναπροσδιορίζουν την έννοια του υφαντού, με τη νέα θεματολογία ,τοποθετώντας το σε ένα σύγχρονο πλαίσιο…»

Κανέλλος Κανελλόπουλος
Διευθυντής Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος

 

Υφαντά - Άρτεμις Αλκαλάη
Τα χρώματα είναι όλα φυτικής προέλευσης από την ελληνική ύπαιθρο. Μαργαρίτες που μας δίνουν όλη την γκάμα του κίτρινου, Παπαρούνες για όμορφα μοβ. Ότι δεν μας δίνει η ελληνική φύση (π.χ. κρεμέζι, ίντιγκο για μπλε χρώματα) εισάγεται από το εξωτερικό.

Υφαντά - Άρτεμις Αλκαλάη
Αφού καθαρίστηκε το λευκό μαλλί του προβάτου, ώστε να μην εμποδιστεί η απορρόφηση του χρώματος, "έβρασε" μαζί με φρέσκα καρύδια και ριζάρι δίνοντας μια τεράστια γκάμα χρωμάτων και τόνων.

Υφαντά - Άρτεμις Αλκαλάη
Το έργο έχει ήδη ξεκινήσει-στα άσπρα κάθετα στημόνια του αργαλειού,υφαίνεται η οριζόντια διάταξη των νημάτων που έχουμε επιλέξει. Συνήθως ξεκινάει κανείς από ένα προσχέδιο του έργου,αλλά πάντα ο καλλιτέχνης αυτοσχεδιάζει ανάλογα με τον τρόπο που βλέπει να διαμορφώνεται το ίδιο το έργο ή ακόμη κι από τα υλικά που έχει στα χέρια του.

Υφαντά - Άρτεμις Αλκαλάη
Σ'αυτές τις λεπτομέρειες βλέπουμε καλύτερα τη σύνθεση,τα μοτίβα και όλο το εύρος χρωμάτων που μας δίνουν οι φυτικές βαφές.

Υφαντά - Άρτεμις Αλκαλάη
"Οικογενειακό δέντρο", 78 χ 83 εκ., μαλλί, 2003
Το έργο ολοκληρωμένο πια-αποτέλεσμα μηνών δουλειάς πάνω στον αργαλειό. Είναι σχεδόν αποκλειστικά βασισμένο στις βαφές από καρύδια-η γλυκιά μυρωδιά τους συντροφεύει το έργο πολύ μετά. Κάθε "λάθος" είναι αποδεκτό και πολύτιμο μια που το έργο δεν ...σβήνεται πια. (Μπορεί βέβαια να ξηλωθεί,αλλά κανείς δεν θα το ήθελε αυτό) !!!

Υφαντά - Άρτεμις Αλκαλάη
Το υφαντό αυτό έχει σχέση και με την ενασχόληση με κοστούμια για τον χορό και το θέατρο. Πρόκειται για ένα θέμα που εμφανίζεται συχνά στη δουλειά της καλλιτέχνιδας ανεξαρτήτως υλικού και ύφους. Τα χρώματα του φόντου και του ρούχου είναι από άβαφο μαλλί υπόλευκου και ...μαύρου πρόβατου. Η σαΐτα χρησιμοποιείται στην ύφανση όταν υπάρχουν μεγάλες μονοχρωματικές επιφάνειες,ενώ το μοτίβο γίνεται με το χέρι.

Υφαντά - Άρτεμις Αλκαλάη
" Το ένδυμα", 85 χ 115 εκ, μαλλί, 2004
Εδώ συνδυάζονται τα παραδοσιακά μοτίβα κιλιμιού-ανθρωπάκια- με την ελεύθερη πορεία της κόκκινης ταινίας-ταπισερί. Σχολιάζοντας την κατασκευή της κατασκευής ή την ύφανση της ύφανσης ανατρέποντας την πρώτη ανάγνωση του θέματος και παραπέμποντας στη σύγχρονη γραφή.

Υφαντά - Άρτεμις Αλκαλάη
"Το σπίτι", 73 χ 105 εκ., μαλλί 2004
Γκρίζο,μαύρο και άσπρο πρόβατο μας δίνουν τα χρώματα αυτού του "παιδικού σχεδίου" μαζί με τα θερμά πορτοκαλί από ριζάρι με μαργαρίτες.
Έτσι όποιο κι' αν είναι το θέμα η φύση συμμετέχει ενεργά... και ντύνει σύμβολα και έννοιες,συναισθήματα και πρακτικές.

http://www.alcalay.com/

 
© 2017 Design NOW
Υλοποίηση - Προσαρμογή: NetDynamics